FRANCKSTEINENSI
SACRIS CONCIONIBVS DESTINATVM EST. RENOVATA HIC QVOQVE CRUCIFIXI IMAGO, TEMPLUM PRAETERA DEALBATIONE NEC
NON SEDILIBVS CIRCVM SVGGESTVM NOVIS EXORNATVM EST. IDQVE CVR CHRISTOPHORI
FORSTERI ET AVGVSTINI KLENER TEMPLI AEDILIVM. DEO OPTIMO, MAXIMO, TRINO ET VNI,
DOCENDI, PROPAGANDI SALVTIFERI VERBI ERGO HOC SVGGESTVM POSITVM, REMPVBLICAM
FRANCOSTANAE AD MINISTRANTIBVS VIRIS.”[1]
W
zaplecku ambony mamy niszę zwieńczoną muszlą. Flankujące ją pilastry zakończone
są głowicami w formie rzeźbionych głów kobiet w chustach. Pomiędzy nimi
rzeźbiona uskrzydlona głowa aniołka.
W podporze
kazalnicy niespotykane w tej części Europy przedstawienie anioła unoszącego Habakuka
ze strawą dla Daniela uwięzionego w lwiej jamie. U stóp Habakuka leży lew, on
sam jest przedstawiony jako przysadzista postać
z wielką głową, brodą, bujnymi włosami i szeroką twarzą. W prawej
opuszczonej ręce trzyma dzban, lewą zaś unosi do góry niejako obejmując anioła,
który klęczy obok niego na wysokim postumencie podpierając się lewa ręką, a
prawą trzymając Habakuka za włosy. Rzeźby są bardzo dynamiczne i wyraziste.
Ostro łamane fałdy szat podkreślają wrażenie ruchu.
Całość
konstrukcji wieńczy rozbudowany i bogaty baldachim. Daszek ma formę
ośmioramiennej gwiazdy. Na nim znajduje się glorieta, wewnątrz której
umieszczony jest Chrystus na krzyżu.
Glorietę otaczają cztery personifikacje cnót, z czego trzy można zidentyfikować
(Fides, Spes, Caritas). Nad nią
góruje, podtrzymywana przez pęk wolut, grupa rzeźbiarska- fragment Przemienienia na górze Tabor- Mojżesz,
Chrystus i Eliasz. Całość zdobi obfita dekoracja ornamentalna, rozetki i fryzy
o motywach geometrycznych czy też wolich oczu.[2]
Znaczenie programu
ideologicznego ząbkowickiej ambony jest
[1] Z
inskrypcji dowiadujemy się, iż ambona została ufundowana w 1619 roku przez rade
miejską, z baronem Mikołajem na czele. Baron jest tu jedyną osobą zwierzchnią.
Nie wymienia się żadnego króla ani cesarza, któremu podlegli by się czuli
mieszkańcy. Inskrypcja wymienia konsulów
oraz pastora, który poświęcił kazalnicę, która miała służyć przemawianiu. Wtedy
też w kościele bieli się ławy i pojawił się nowy krucyfiks. Mamy więc do
czynienia z czymś na kształt niewielkiego remontu. Na końcu inskrypcji zwrot do
Boga w Trójcy Jedynego z prośbą o siły w
posłudze ząbkowiczanom.
[2] Opis na
podstawie katalogu J. Pokory; Pokora, Jakub: Sztuka w służbie reformacji. Śląskie ambony 1550- 1650, Warszawa, 1982,
s. 278- 279
jskoiskenm
OdpowiedzUsuńhhsiosm
Usuńnhsjsosm
OdpowiedzUsuń